Skip to main content

Jelölések az abroncson

245/40  R18  97V

Profilszélesség

Az abroncs futófelületének a szélessége mm-ben kifejezve.
Jelen esetben ez 245 mm.

Profilarány

Az abroncs oldalfalának magasságát jelenti, az abroncs szélességének a %-ában kifejezve.
Jelen esetben ez a 245 mm 40 %-a, azaz 98 mm.

Radiál

Az abroncs belső szerkezeti kialakítását jelenti vagyis, hogy milyen konstrukció (Diagonál vagy Radiál).
Jelen esetben Radiál abroncsról beszélünk.

Átmérő

Az abroncs belső peremének átmérője, hüvelyk-ben (inch, coll, „) kifejezve.
Jelen esetben 18 hüvelyk, azaz 441 mm (18*24,5 mm) a keréktárcsa belső átmérője.

Súlyindex (Terhelési Index, Load Index, LI)

Az abroncs megengedett legnagyobb terhelhetőségét jelenti kg-ban kifejezve.
Jelen esetben a terhelési index 97, azaz 730 kg terhelhetőséget jelent.

A súlyindexnek megfelelő terhelhetőséget az alábbi táblázat mutatja:

Sebesség Index (Speed Index, SI)

Az abroncs megengedett maximális sebessége km/h-ban megadva teljes terhelés mellett.
Jelen esetben a sebesség index V, azaz 240 km/h.

A sebességjeleknek megfelelő maximális sebességet az alábbi táblázat mutatja:

DOT szám

Az abroncs gyártásával kapcsolatos információk
A DOT jelölés azt igazolja, hogy az abroncs gyártási eljárása megfelel az USA Közlekedési Minisztériuma (Department of Transportation = DOT) által támasztott biztonsági követelményeknek.
A DOT szám a 2010 után gyártott abroncsok esetében 3*4 betű-szám kombinációból álló kódszám, amelyből többek között megállapítható, hogy az abroncsot HOL (a világ melyik abroncsgyárában) és MIKOR gyártották.
A DOT felirat utáni első 2 karakter a gyártót jelenti.
Jelen esetben az XT azt jelenti, hogy az abroncsot Németországban (Höchst im Odenwald település Hessen tartományban) a Pirelli üzemében gyártották.
A DOT felirat utáni utolsó 4 számjegy (az esetek többségében bekarikázva) jelenti a gyártás idejét, ahol az első 2 szám = a gyártás hete, a második 2 karakter a gyártás éve.
Jelen esetben az utolsó 4 számjegy 0313, azaz ezt az abroncsot 2013 év 03. hetében gyártották.

Egyéb jelölések

M+S (Mud and Snow) = Sárban és Hóban való közlekedésre alkalmas abroncs

Hópihe és hegycsúcsok / Winter felirat = Téli abroncs

All Season / 4 seasons / 4 S / CrossClimate = 4 évszakos abroncs

Rotation felirat és nyíl = Forgásirány

Tubeless = Tömlő nélküli abroncs

Abroncs címke

1222/2009-es EU rendelet alapján

2012. november 1. óta az EU-ban értékesített abroncsokon speciális címkéket kell elhelyezni.
Minden egyes címke alapvető teljesítményadatokat tartalmaz az adott gumiabroncsról, megkönnyítve a megfelelő abroncs kiválasztását.

Az új címkézési rendszert úgy alakították ki, hogy a vásárló gyorsan képes legyen összehasonlítani az abroncsokat 3 alapvető kritérium alapján:
Üzemanyag-hatékonyság => hatékonyabb üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé, valamint mérsékli a környezetre tett káros hatást
Nedves tapadás => kulcsfontosságú biztonsági tényező, amely javítja a közúti biztonságot
Külső gördülési zaj => az abroncsok úton való gördülésének zaja (a járművön kívülről hallgatva), a zajszennyezés egészségre gyakorolt káros hatása miatt fontos

ÜZEMANYAG-HATÉKONYSÁG

A kisebb gördülési ellenállással rendelkező abroncsok kevesebb üzemanyagot fogysztanak ezáltal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, tehát nemcsak kevesebbe kerül 100 km megtétele, hanem környezetre gyakorolt káros hatásunkat is csökkentjük.
A címkén az „A” besorolás jelenti a leghatékonyabb üzemanyag felhasználást (legkisebb fogysztást) a „G” besorolás a leggyengébbet.

A példánkban jól látható, hogy 100 km autóút megtétele átlagosan mennyivel nagyobb fogysztást, mennyivel nagyobb költséget jelent.

NEDVES TAPADÁS

A fenti rendeletben meghatározott körülmények között végzik el az abroncsokkal nedves útburkolaton a fékezéseket. A címkén olvasható besorolás megmutatja, hogy a referncia gumiabroncs fékezési teljesítményéhez képest milyen eredményt ér el a tesztelt abroncs.

A címkén az „A” besorolás jelenti a legjobb fékezési hatékonyságot, ezáltal a nedves úton a legrövidebb fékutat, az „F” besorolás, hogy az abroncs legkevésbé biztonságos, leghosszabb fékúttal kell számolni.

A példánkban jól látható, hogy 80 km/órás sebesség mellett megállásig történő fékezés esetén átlagosan mennyivel nagyobb fékutat jelent.

KÜLSŐ GÖRDÜLÉSI ZAJ

A címkén az abroncs külső zajszintjét olvashatjuk le dB-ben, amely nem azonos a söfőr illetve az utasok által az utastérben érzékelt zaj szintjével. Ez a szám kifejezetten a külső környezeti zajterhelést hivatott bemutatni.

A címkén minél kevesebb zajszint jelet (fekete „”zárójelet”” ) látunk, annál kisebb a környezet zajterhelése.
) zajszint jel alacsony zajszintet jelent, amely 3 dB-lel van a jövőbeni EU-s határérték alatt.
)) zajszint jel átlagos zajszintet jelent, amely a jelenlegi és a jövőbeli határérték között helyezkedik el.
))) zajszint jel ugyan magas zajszintet jelent, de a jelenlegi EU-s határétéknek, szabálynak.